ss RotterdamV

In 1958 werd bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij het nieuwe vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn, ss Rotterdam, door koningin Juliana gedoopt en te water gelaten.
Vanaf de noordkant van de Nieuwe Maas, bij Schiemond, had je een mooi uitzicht op dit gebeuren. Ik ben daar gaan kijken, niet vermoedende dat ik ongeveer een jaar later zelf op dit schip zou rondlopen.

Monsterboekje

Monsterboekje
Enige pagina's van mijn monsterboekje.

Monsterboekje

HAL Officebuilding Vlak voor mijn examen van de MULO (in 1959) zag mijn vader een advertentie van de HAL. De maatschappij vroeg jongens voor op het kantoor en na een half jaar zouden zij geplaatst worden op een van de schepen. Bij mijn sollicitatie werd gezegd dat het half jaar kantoor niet door zou gaan, doch dat ik (mocht ik aangenomen worden) rechtstreeks op een schip zou worden geplaatst, en wel als Jongen Civiele Dienst aan boord van het nieuwe vlaggenschip. Ik slaagde voor mijn MULO-diploma en ik werd ook medisch goedgekeurd, zodat ik mij in juli kon melden. Door een (gepensioneerde ?) Chef Steward werden we een beetje wegwijs gemaakt in het gebeuren op een schip. Het belangrijkste was eigenlijk, dat je de officieren kon herkennen aan de strepen op de mouw (Chef Steward - drie dikke zilveren zigzag strepen). Bij Peek & Cloppenburg aan de Hoogstraat werd ons een uniform aangemeten, welk sterk afweek van de uniformen die op de andere schepen werden gedragen.
Ons uniform bestond uit een groene (hoe kan het ook anders) broek met een brede zilveren bies op de zijnaad en een kort groen jasje met donkere revers. Hierbij moest een wit overhemd gedragen worden met een zwart strikje. In de warmere streken kon dit jasje vervangen worden door de witte katoenen jasjes, die ook in de eetsalons werden gedragen.

De gezagvoerder (Commodore) was kapitein C. Bouman, de Chef Steward was de heer van Hilten, de Adjunct Chef Steward, die verantwoordelijk was voor de "jongens CD", was de heer de Waard, die hiervoor werd bijgestaan door Hofmeester van Vliet.
New York 1959
Vertrek uit Rotterdam
De technische proefvaart van ongeveer een week, ging in de richting van de Azoren (meestal een gebied met slecht weer) om o.a. de stabilisatoren uit te proberen. Tijdens deze tocht was zowel een film- als een fotoploeg aan boord om opnames te maken die voor reclamedoeleinden gebruikt zouden worden. Ik werd als tijdelijk assistent ingedeeld bij de fotoploeg.

In augustus, tijdens een tweedaagse tocht op de Noordzee, werd het schip in het bijzijn van Koningin Juliana en prins Bernhard, door de RDM overgedragen aan de HAL.
Tijdens deze tocht was ik toegewezen aan de Ocean Bar, met de sigaretten-bak.
Aankomst New York

Op 3 september 1959 vertrokken wij uit Rotterdam voor de "maidentrip" via Le Havre en Southampton naar New York. Voor deze reis was ik toegewezen als Bellboy aan de zes stewards op Maindeck voor, waar ik ook de volgende reizen bleef werken.
Enige namen van deze stewards zijn: Koos Schepping, George Toering (of Touring), Jan Slot, Simon de Wit en Müller. Er werkte ook een stewardess waarvan ik de naam vergeten ben.
Toen we bij Lands End het Kanaal verlieten en de Atlantische Oceaan opgingen, waren de meeste van de Bellboy's, Liftboy's en Deckboy's behoorlijk zeeziek.
Op Lower Promenadedeck verbleef een belangrijke gast, n.l. HKH prinses Beatrix.

De aankomst in de haven van New York is iets om nooit te vergeten. Elk schip, dat voor het eerst in New York aankomt, wordt verwelkomd door sleepboten die een fontein van water de lucht in spuiten, terwijl alle reeds aanwezige schepen hun scheepshoorn laten loeien. Het passeren van het Vrijheidsbeeld en de aanblik van South Manhattan Skyline is ook iets dat je niet meer vergeet. De aankomst van ss Rotterdam was ongeveer 350 jaar nadat Henry Hudson met de Halve Maen in dienst van de West-Indische Compagnie voor het eerst de rivier was opgevaren, die nu zijn naam draagt.
Na ontscheping van de passagiers aan Pier 5 in Hoboken werd het schip schoongemaakt en daarna verhaald naar de overkant van de Hudson River, naar de in aanbouw zijnde Pier 40 aan de westzijde van Manhattan, waar ook HrMs Gelderland was gemeerd.
Vanwege de Hudson - feesten bleven we 10 dagen in New York en hadden we veel tijd om de stad te bezichtigen. Een bezoek aan Broadway, Times Square en Empire State Building stond natuurlijk op het programma.

Op 22 september vertrokken we weer voor de terugreis naar Rotterdam.
In oktober en november maakten we ook deze Transatlantische reizen, maar in december maakten we alleen maar de heenreis naar New York, waar het schip gereed werd gemaakt voor de "Rond Zuid-Amerika"-cruise.
Op 11 december 1959 vertrokken we uit New York en voeren in 49 dagen via het Panama Kanaal naar de westkust, zakten af naar het zuiden, door Straat Magelhaens en langs de oostkust omhoog en terug naar New York, waar we op 29 januari 1960 weer arriveerden.
Enige hoogtepunten van deze reis vond ik o.a. de sluizen van het Panama Kanaal, de steden Lima, Buenos Aires en Rio de Janeiro. In deze laatste stad brachten wij een bezoek aan Corcovado, waar het reusachtige beeld staat van Christo Redentor. Vanaf Corcovado heb je een prachtig uitzicht over de stad, de Guanabara Baai met de prachtige Suikerbroodberg en de beroemde stranden Copacabana en Ipanema.
Inaugural cruise Around South America
Inaugural Four Continents Cruise
Slechts een paar dagen later, op 1 februari, vertrokken we weer uit New York, zakten o.a. via Port of Spain en Rio de Janeiro, af tot Buenos Aires, staken de Atlantische Oceaan over naar Kaapstad, via de oostkust van Afrika omhoog naar de Rode Zee, door het Suez Kanaal naar de Middellandse Zee, passeerden de Straat van Gibraltar en weer over de oceaan terug naar New York, waar we op 16 april weer arriveerden.
Hoogtepunten van deze reis waren: het vieren van mijn 18e verjaardag op het strand van Durban, de excursie naar Caïro met bezoek aan een Moskee, het Egyptisch Museum en de Piramides van Gizeh en in Athene het bezoek aan de Acropolis.
Vanuit New York maakten we weer de overtocht naar Rotterdam, waarna ik ontslag nam bij de Lijn en een baan zocht aan de wal.
Terugziend op mijn korte zeeloopbaan, moet ik zeggen dat ik het niet gemist zou willen hebben.

Terug naar vorige pagina / Back to previous page

Copyright © van der Leek 1998 - 2004.

30 april 1999

Bijgewerkt: 24 september 2000.